-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:39032 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

لطفاً آياتي كه در فضايل و مناقب حضرت علي7 و نيز آياتي كه در سرزنش دشمنان آن حضرت نازل شده را بنويسيد.

دربارة شخصيّت و فضيلت حضرت اميرالمؤمنين7 آيات فراواني رسيده كه در اين جا به برخي از آنها اشاره ميشود:

1. سوره رعد، آيه 43: قُلْ كَفَيَ بِاللَّهِ شَهِيدَا بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُو عِلْمُ الْكِتَـَبِ ; بگو كافي است كه خداوند و كسي كه علم كتاب نزد اوست، ميان من و شما گواه باشند. امام باقر7 در اينباره ميفرمايد: خداوند در اين آيه ]كسي كه علم كتاب در نزد اوست[ ما اهلبيت پيغمبر را قصد كرده است و علي بعد از پيغمبر نخستين و بهترين فرد ما است.(اصول كافي، ثقة الاسلام كليني، ج 1، ص 299.)

2. سوره هود، آية 17: أَفَمَن كَانَ عَلَيَ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِي وَ يَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْه امام باقر7 ميفرمايد: كسي كه با دليل آشكار و روشن ]قرآن[ آمده بود، رسول خداست و آن كس كه بعد از آن حضرت بوده و شاهد او است اميرالمؤمنين و جانشيان آن حضرت ميباشند.(مصباح الهداية في اثبات الولايه، سيد علي موسوي بهبهاني، ص 94 و 111 و 147، نشر مدرسه دارالعلم اهواز.)

3. سوره رعد، آيه 7: إِنَّمَآ أَنتَ مُنذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ ابن عباس گفته: هنگامي كه آيه نازل شد، پيغمبر دست روي سينة خود گذارد و فرمود: منذر و ترساننده من هستم، سپس با دست اشاره به علي كرد و فرمود: يا علي هادي و رهنما، تو هستي كه رهروان به وسيله تو راه پيدا ميكنند.(همان.)

4. بقره، آيه 37: فَتَلَقَّيََّ ءَادَمُ مِن رَّبِّهِي كَلِمَـَتٍ فَتَابَ عَلَيْه. از پيامبر اكرم6 سؤال شد كلماتي كه حضرت آدم از خداوند، دريافت كردو بدان وسيله بخشيده شد چه بود؟ حضرت فرمود: آدم خدا را به حق محمد و علي و فاطمه و حسن و حسين: قسم داد كه او را از ترك اولايي كه نموده بود عفو كند، خدا هم او را بخشيد.(همان.)

5. سورة رعد، آيه 29: طُوبَيَ لَهُمْ وَ حُسْنُ مَ ?‹َابٍ پيامبر اكرم6 در اينباره ميفرمايد: ]طوبي[ درختي است در خانه اميرالمؤمنين در بهشت. و هيچ قصري از قصور بهشت نيست، مگر آن كه شاخهاي از آن درخت در آن قصر خواهد بود.(كفاية الحضام، ترجمه غاية المرام، سيد هاشم بحراني، تحقيق محمد حسين صفاخواه، ج 2، ص 313، انتشارات آمه.)

6. سوره احزاب، آيه 33: إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا; (احزاب، 33) همانا خداوند ميخواهد رجس و پليدي را از شما خاندان پيامبر ببرد و شما را كاملاً پاك سازد.

7. سوره شوري، آية 23: قُل لآ َّ أَسْ ?‹َلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلآالْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَيَ; بگو: اي پيامبر، من از شما بر زحمت پيامبري خود پاداشي جز مهر ورزيدن به خويشاوندانم نميخواهم.

8. سوره آلعمران، آيه 61: فقل تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَي الْكَـَذِبِينَ; بگو: اي پيامبر، بياييد فرزندان و زنان و جان خود و شما را فرا بخوانيم آنگاه بر دروغگويان نفرين بفرستيم.

9. سوره آلعمران، آية 103: وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلاَتَفَرَّقُواْ; به ريسمان محكم الَهي چنگ زنيد و پراكنده نگرديد.

10. سورة توبه، آيه 119: وَ كُونُواْ مَعَ الصَّـَدِقِينَ; با راستگويان باشيد.

11. سورة نسأ، آيه 59: يَـََّأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوَّاْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الاْ ?َمْرِ مِنكُمْ; اي كساني كه ايمان آوردهايد! از خداوند اطاعت كنيد و از پيامبر و اولياي امر خود نيز اطاعت كنيد.

12. سوره نحل، آيه 43 و سوره انبيأ، آيه 7: فَسْ ?‹َلُوَّاْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لاَتَعْلَمُونَ; اگر نميدانيد از اهل ذكر بپرسيد.

13. سوره نسأ، آيه 115: وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَيَ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّيَ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَآءَتْ مَصِيرًا; و هر كس پس از آنكه راه هدايت براي او آشكار شد و با پيامبر به مخالفت بر خيزد و راهي غير از راه مؤمنان در پيشگيرد وي را بدانچه روي خود را بدان سو كرده واگذاريم و به دوزخش كشانيم و چه بازگشتگاه بدياست.

14. سوره فاتحه، آيه 7: صِرَ َطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ...; ما را به راه آنها كه برخوردارشان كردهاي ـ هدايت كن ـ نه كساني كه در خور خشماند و نه گمراهان.

15. سوره مائده، آيه 55: إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ ءَامَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَوَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَوَةَ وَهُمْ رَ َكِعُونَ; وليّ و سرپرست شما تنها خدا و پيامبر او است و كساني كه ايمان آوردهاند: همان كساني كه نماز برپا ميدارند و در حال ركوع زكات ميدهند.

16. سوره تكاثر، آيه 8: ثُمَّ لَتُسْ ?‹َلُنَّ يَوْمَـئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ; سپس ـ در روز قيامت ـ از نعمت پرسيده خواهيد شد.

17. سوره مائده، آيه 67: يَـََّأَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ...; اي پيامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به سوي تو نازل شده، ابلاغ كن و اگر نكني پيامش را نرساندهاي.

18. سوره مائده، آيه 3: الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الاْ ?ًِسْلَـَمَ دِينًا; امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم و اسلام را براي شما ـ به عنوان ـ آييني برگزيدم.

19. سورة انسان، ـ دهر ـ به ويژه آيه 8و9: وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَيَ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا # إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لاَنُرِيدُ مِنكُمْ جَزَآءً وَ لاَشُكُورًا; و به ـ پاس ـ دوستي ـ خدا ـ بينوا و يتيم و اسير را خوراك ميدادند. ـ و گفتند ـ ما براي خوشنودي خدا است كه به شما ميخورانيم و پاداش و سپاسي از شما نميخواهيم.

20. سوره بينه، آيه 7: إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّـَـلِحَـَتِ أُوْلَـََّئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ; در حقيقت كساني كه ايمان آورده و كارهاي شايسته كردهاند آنانند كه بهترين آفريدگانند.

و آيات فراوان ديگر كه از بيان آنها دست ميكشيم و علاقهمندان را به كتاب المراجعات (كه به عنوان رهبري امام علي از ديدگاه قرآن و پيامبر ترجمه شده است) تأليف سيدشرفالدين، نامة 12 و كتاب احقاقالحق، نوشته قاضي نورالله شوشتري و كتاب عبقاتالانوار، نوشته ميرحامدحسين هندي و كتاب ثم اهتديت (كه به آنگاه كه هدايت شدم ترجمه شده است) تأليف محمّد التيجاني و كتاب و ركبت السفينه، ص 423 ـ 442، تأليف مروان خليفات ارجاع ميدهيم تا سند احاديث مربوطه را نيز ببينيد.

امّا آياتي كه در سرزنش دشمنان حضرت علي7 رسيده، به چند نمونه از آنها اشاره ميشود:

1. معارج، آيه 1: سَأَلَ سَآغلُ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ.

امام صادق7 ميفرمايد: هنگامي كه رسول اكرم6 در غدير خم، علي7 را به عنوان جانشين خود به مردم معرّفي نمود و فرمود: من كنت مولاه، فهذا علي مولاه، نعمان بن حرث به نزد رسول خدا آمد و عرض كرد: به ما گفتي تو به يگانگي خدا شهادت دهيم و رسالت خودت قبول كرديم، ما را به جهاد و حج و نماز و روزه دعوت كردي پذيرفتم، به اينها راضي نشدي تا اين كه اين جوان ]علي[ را به جاي خود نصب كردي، آيااين عمل از جانب خودت هست يا از جانب خدا، حضرت فرمود: به خدا قسم كه از جانب خدا دستور رسيد كه علي7 را به ولايت منصوب كنم، نعمان از محضر رسول خدا خارج شد، در همان حال گفت: خدايا اگر اين عمل حق است و از جانب تو است، سنگي از آسمان بر من نازل فرما(مجمع البيان، طبرسي، ج 10، ص 107، نشر دارالفكر / تفسير كنز الدقائق، ميرزا محمد مشهدي، ج 10، ص 611، نشر جامعه مدرسين.)، خداوند سنگي را بر سر او فرود آورد و به هلاكت رسيد. مفسران شيعه و جمع فراواني از مفسّران اهل سنت، شأن نزول آيه را در همين مورد دانستهاند.

2. سورة فرقان، آيه 28: وَ يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَيَ يَدَيْهِ يَقُولُ يَـَـلَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلاً ; روزي كه ستمكار دست خود را ]از شدّت حسرت[ به دندان ميگزد و ميگويد: اي كاش با رسول خدا راهي برگزيده بودم.

پيامبر اكرم6 در اينباره ميفرمايد: هيچ فردي نيست كه ولايت علي به او داده شده باشد و او نقض كرده، مگر اين كه در لحظة مرگ، شيطان و ياران او براي وي تمثّل پيدا ميكنند و نيز عذاب دوزخ و نعمتهاي بهشت براي او تمثّل پيدا مينمايند; به او ميگويند اگر ولايت علي را قبول ميكردي اين نعمتها براي تو بود، ولي چون منكر شدي اين عذابها براي تو است. در آن هنگام ميگويد: اي كاش ولايت علي را ميپذيرفتم و به آن ملتزم ميشدم.(تفسير كنزالدقائق، ميرزا محمد مشهدي، ج 9، ص 162، نشر جامعه مدرسين.)

3. سورة ابراهيم، آية 25: وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الاْ ?َرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ ; ]كلمه خبيثه[ را به درخت ناپاكي تشبيه كرده كه از روي زمين بركنده شده و قرار و ثباتي ندارد.

در روايات رسيده از ائمه اطهار: كلمه خبيثه به بني اميّه تفسير شده(تفسير نورالثقلين، حويزي، ج 2، ص 538; كنز الدقائق، همان، ج 5، ص 184.) و بني اميّه بزرگترين دشمنان حضرت علي7 و فرزندان او بودند.

4. سورة ق آيه 24: أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ پيامبر اكرم6 ميفرمايد: در روز قيامت، خداوند به من و علي بن ابي طالب ميفرمايد: هر كس شما را دشمن داشته به جهنم وارد كنيد و هر كس شما را دوست داشته در بهشت داخل كنيد و اين است مراد از آيه القيا.(مصباح الهدايه في اثبات الولايه، سيد علي موسوي بهبهاني، ص 108 و 153، نشر مؤسسة دارالعلم اهواز.)

5. سوره قصص، آيه 69: وَ رَبُّكَ يَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَ مَا يُعْلِنُونَ رسول اكرم6 در اينباره ميفرمايد: يعني اي محمد خدا از كينههايي كه منافقان در سينههاي خود براي تو و خاندانت نهفتهاند آگاه است.(مصباح الهدايه في اثبات الولايه، سيد علي موسوي بهبهاني، ص 108 و 153، نشر مؤسسة دارالعلم اهواز.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.